Raporty i ekspertyzy

Raport EY i DCG Dealer Consulting: marka KIA z najlepszą oceną od dealerów samochodowych

12 czerwca 2018

  • Share
Raport EY i DCG Dealer Consulting: marka KIA z najlepszą oceną od dealerów samochodowych

KIA okazała się marką o najwyższym poziomie satysfakcji dealerów w 2018 roku. Marka awansowała z czwartej na pierwszą pozycję, pozbawiając Mazdę pozycji lidera, osiągniętej w ubiegłym roku. Wśród aut dostawczych do 3,5 tony liderem jest Mercedes – wynika z raportu EY oraz DCG Dealer Consulting: XI Niezależne Badanie satysfakcji dealerów samochodowych.

W pierwszym kwartale 2018 roku zarejestrowano w Polsce 155 tys. samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony, a więc o 10 proc. więcej niż w porównywalnym okresie w 2017 roku. Co ważne, 2017 rok był rekordowym pod względem sprzedaży nowych pojazdów – zarejestrowano ponad pół miliona nowych aut. Jak rosnąca sprzedaż obserwowana na rynku przełożyła się na satysfakcję dealerów samochodowych?

EY oraz DCG Dealer Consulting badają satysfakcję dealerów samochodów od 2007 roku. Analizowane są trzy obszary, które wpływają na ogólną ocenę satysfakcji sieci dealerskiej ze współpracy z importerem. Pierwszy z obszarów, mający najmniejszą wagę, to ocena produktów oferowanych przez importera, a więc jakość, niezawodność, dostępność oraz konkurencyjność oferty rynkowej z punktu widzenia klienta. Drugi, najistotniejszy obszar, to współpraca z importerem jako przedstawicielem międzynarodowego koncernu. Pod uwagę brana jest atrakcyjność umowy dealerskiej, dochodowość prowadzenia stacji, konkurencyjność strategii rynkowej oraz podejście do prowadzenia biznesu. Ostatni obszar to ocena importera jako firmy funkcjonującej na polskim rynku.

Zmiany na podium samochodów osobowych

Ranking satysfakcji sieci dealerskiej wygrała marka KIA, która awansowała z 4. miejsca osiągniętego w zeszłoroczny badaniu osiągając całościową ocenę 4,511. Pomimo utrzymania zeszłorocznego poziomu satysfakcji sieci dealerskiej (ocena 4,46), Mazda zajęła drugie miejsce i straciła pozycję lidera, którą piastowała od 4 lat. Subaru, które znalazło się na miejscu 3., osiągnęło swój najlepszy w historii badania wynik – 4,27. Lexus spadł o 2 pozycje, a zamykający pierwszą piątkę Mercedes pozostał na tym samym miejscu co w zeszłym roku.

Najwyższy wzrost ocen w tym roku zanotowały Jeep oraz Mitsubishi, zaś największy spadek zaliczyły Opel i Audi.

Dealerzy samochodowi 2018.jpg

Źródło: XI Niezależne Badanie satysfakcji dealerów samochodowych, EY oraz DCG Dealer Consulting

- Nasze badanie to istotne narzędzie oceny współpracy dealerów z importerami - mówi Leszek Lerch, Partner w Dziale Audytu EY i Lider Grupy Doradztwa dla Branży Motoryzacyjnej. - Warto jednak pamiętać, że rosnąca sprzedaż nie musi oznaczać wzrostu rentowności firm, bowiem dla dealera może oznaczać wzrost kosztów: w zakresie finansowania stoku, kadry pracowniczej czy konieczności rozbudowy salonu - dodaje.

Wyniki finansowe

Ogólnie dealerzy o 0,34 punktu niżej niż rok temu oceniają możliwość wzrostu przychodów, mimo dość stabilnego wzrostu sprzedaży. Największymi optymistami są dealerzy Dacii (wzrost o 7 pozycji). W czołówce znaleźli się dealerzy Mercedesa (ocena 4,5), Mazdy (4,36) oraz KIA (4,36), z najwyższym ze wszystkich badanych marek wzrostem oceny. Jeśli chodzi o ocenę wyników finansowych na pierwszym miejscu, podobnie jak rok temu, znalazła się Mazda. Drugi jest Mercedes, a Subaru na trzecim miejscu.  

Jakość produktu i system sprzedaży

Niezawodność oferowanego produktu to na ogół jedna z najwyżej ocenianych przez dealerów kategorii, w której tradycyjnie najlepsze noty dostają azjatyckie marki. Wyjątkiem w pierwszej dziesiątce są Mercedes oraz awansujący SEAT.

Gorzej natomiast oceniany jest system dystrybucji aut – czyli ich dostępność. Najlepszą ocenę dostały tradycyjnie Toyota i Lexus, najgorszą Fiat. Poważne spadki zanotowała cała grupa Volkswagena – Audi, Skoda, SEAT i sam Volkswagen. W sprzedaży najlepszą ocenę od lat utrzymuje Mazda, a w ocenie serwisu drugi rok z rzędu na pierwszej pozycji znalazł się Lexus. Dealerzy oceniali też narzucane przez importerów standardy sprzedaży i serwisu. Średnia ocenia się nie zmieniła i wyniosła 3,21. Liderem jest Subaru. Cała pierwsza szóstka dostała wyższą niż rok temu ocenę. Co ciekawe – jeśli chodzi o części zamienne na pierwsze miejsce, przeskakując 4 pozycje, weszła KIA z oceną 4,45.

Współpraca z importerem

Dealerzy oceniali m.in.: umiejętności menedżerskie pracowników importera, wyczucie rynku i pomoc sprzedażową. Najwyższą notę dostała Mazda – 4,74. Druga była KIA (4,60) – wzrost o 3 pozycje, a trzeci Lexus (4,51) – spadek o jedną pozycję.

Po raz drugi dealerzy oceniali także swoją niezależność w prowadzeniu biznesu. Pierwsze miejsce zajęło Subaru, a największy wzrost, bo aż o 21 pozycji, zanotował Jeep. Generalnie poziom satysfakcji dealerów z prowadzonego przez nich biznesu spadł w tym roku z 3,42 do 3,38. 68% z nich, a więc 10p.p. mniej niż w 2017 roku, zapytanych czy ponownie podjęliby współpracę ze swoim importerem, odpowiedziało twierdząco. A najbardziej pożądaną marką, po raz trzeci z rzędu, okazała się Mazda. Mercedes i Toyota zajmując kolejno 2. i 3. Pozycję w rankingu zamieniły się miejscami w odniesieniu do zeszłorocznego badania.

- Pozornie niewielki spadek oceny satysfakcji kryje za sobą większe niż przed rokiem wahania oceny w przypadku wielu marek. Wśród 26 sieci dealerskich sklasyfikowanych w badaniu, zdecydowana większość – aż 18 marek – odnotowała spadki oceny, wzrosty pojawiły się jedynie u 7 - mówi Leszek Lerch Partner w Dziale Audytu EY i Lider Grupy Doradztwa dla Branży Motoryzacyjnej.

Samochody dostawcze

W 2017 roku do badania włączono dealerów samochodów dostawczych do 3,5 tony. Najwyższą ocenę, tak jak rok temu, otrzymał Mercedes. Drugie miejsce zajął Ford (o 2 pozycje lepszą niż w 2017 r.), a trzecie Iveco – i to był największy awans, bo aż o 3 pozycje. W pierwszej piątce znalazł się Fiat, za to Opel spadł na zdecydowanie niższe miejsce. Wszystkie marki, poza Mercedesem, mają gorszą ocenę niż w 2017 roku. Średnia w tym roku wyniosła 3,07 (w 2017 – 3,37).  

O badaniu

Poszczególne aspekty dealerskiej satysfakcji w badaniu EY i DCG Dealer Consulting były oceniane w pięciostopniowej skali, gdzie „1” oznaczało ocenę najniższą, a „5” najwyższą. Założona dla badania próba wynosiła minimum 30 proc. populacji wszystkich dealerów danej marki (wyjątek stanowiły marki, których liczba dealerów w Polsce nie przekraczała 20 - dla tych marek próba minimalna została ustalona na 40 proc.). W badaniu nie uwzględniono marek, których liczba dealerów w Polsce jest mniejsza niż 10 oraz marek niszowych, o marginalnej sprzedaży w skali kraju.

Badaną grupę osób stanowili właściciele oraz osoby zarządzające autoryzowanymi stacjami dealerskimi. Badanie przeprowadzono w kwietniu i maju 2018 r.

 

1 Skala 1-5, gdzie 5 to ocena najwyższa.

O firmie EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne. Na całym świecie EY zatrudnia ponad 247 570 pracowników, których łączą wspólne wartości i przywiązanie do dostarczania klientom wysokiej jakości usług. Misją EY jest ciągłe usprawnianie rzeczywistości wyrażające się w haśle „Building a Better Working World”. Firma pomaga swoim pracownikom, klientom i społecznościom, w których funkcjonuje wykorzystać ich potencjał.

EY ma biura w ponad 150 krajach, dzięki czemu może wspierać klientów w niemal każdym zakątku świata. W Polsce ma blisko 3200 specjalistów pracujących w 7 biurach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz w Centrum Usług Wspólnych. Na lokalnym rynku EY wielokrotnie nagradzano tytułami najlepszej i najskuteczniejszej firmy doradztwa podatkowego wg rankingu Dziennika Gazety Prawnej. Firma wygrywała również Ranking Audytorów Rzeczpospolitej.

EY angażuje się w działania na rzecz promocji przedsiębiorczości. Od 15 lat zaprasza kandydatów do startu w polskiej edycji konkursu Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują nasz kraj w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo.

EY od wielu lat na całym świecie wspiera inicjatywy związane ze sztuką. W Londynie jest partnerem Tate Britain i Tate Modern. Współpracuje także z British Museum czy National Gallery. Liczne projekty realizowane są także w Australii. W EY Polska działa inicjatywa EY Art Club promująca polskich artystów młodego pokolenia. Organizowane są spotkania z ludźmi sztuki, wykłady i wspólne zwiedzanie wystaw. Od 2017 roku EY Polska jest Mecenasem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

EY to także jeden z najlepszych pracodawców w Polsce. Firma została wielokrotnie wyróżniona tytułem Idealnego Pracodawcy według Uniwersum, a także Najbardziej Pożądanego Pracodawcy w rankingu „Pracodawca Roku®” prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC. W 2017 roku Great Place to Work nagrodził EY w kategorii organizacji zatrudniających ponad 500 pracowników.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na www.ey.com/pl