Przedsiębiorca Roku

Badanie EY: Najlepsi przedsiębiorcy będą zatrudniać więcej niż korporacje

04 czerwca 2014

  • Share
Badanie EY: Najlepsi przedsiębiorcy będą zatrudniać więcej niż korporacje

Ponad ¾ najlepszych przedsiębiorców z całego świata planuje zwiększać zatrudnienie w 2014 roku bez względu na zmieniające się warunki prowadzenia biznesu – wynika ze Światowego Badania Nowotworzonych Miejsc Pracy przeprowadzonego przez firmę doradczą EY (EY Global Job Creation Survey). Ankietowani właściciele firm deklarują, że w tym roku zwiększą zatrudnienie średnio o 19%. To więcej niż w dwóch pierwszych edycjach badania w 2012 i 2013 roku, kiedy deklarowano wzrost liczby nowych miejsc pracy o 16%.

W badaniu wzięło udział 250 finalistów międzynarodowego konkursu EY Entrepreneur of the Year (w tym przedsiębiorcy polscy), którego światowy finał rusza 4 czerwca w Monte Carlo. Aż 76% przedsiębiorców, którzy wzięli udział w konkursie zamierza w tym roku zwiększyć zatrudnienie w swoich firmach. Co ciekawe, jest to znacznie wyższy odsetek niż w podobnym badaniu przeprowadzonym przez EY tylko, że na grupie menedżerów międzynarodowych korporacji. W ankiecie Barometr Nastrojów Menedżerów (Capital Confidence Barometer) wśród osób z wysokiego szczebla kierowniczego z 54 krajów, zaledwie 31% stwierdziło, że w 2014 roku zwiększy zatrudnienie, podczas gdy 52% zadeklarowało, że utrzyma je na dotychczasowym poziomie. Ten ostrożny optymizm wynika przede wszystkim z obaw o rozwój sytuacji geopolitycznej, a także z odczuwalnej presji na obniżanie kosztów. 

Chcą rosnąć jeszcze szybciej, więc zatrudniają

EY Entrepreneur of the Year to jedyna tej skali międzynarodowa inicjatywa promująca najlepszych przedsiębiorców na świecie. Od 12 lat również w Polsce konkurs wspiera rozwój najbardziej wartościowych polskich firm prywatnych. Konkurs wyróżnia najlepszych przedsiębiorców, którzy osiągają ponadprzeciętne wyniki na tle swoich konkurentów z branży i innych krajów. Potwierdza to wynik badania EY Global Job Creation Survey, w którym trzeci raz z rzędu badani deklarują, że zamierzają rozwijać swoje przedsiębiorstwa i zwiększać tym samym zatrudnienie, bez względu na zmieniające się warunki prowadzenia biznesu. Do tworzenia miejsc pracy skłania firmy przede wszystkim chęć zwiększenia udziału w rynku (88%). Drugim najczęściej wskazywanym czynnikiem są nowe technologie i innowacje. – Wyniki tej edycji badania potwierdzają, że firmy, które biorą udział w konkursie Przedsiębiorca Roku, to motory napędowe swoich gospodarek. Zbyt rzadko podkreśla się fakt, że właśnie przedsiębiorcom zawdzięczamy ogromną liczbę nowych miejsc pracy. To charakterystyczne, że ponad połowa ankietowanych szefów firm (52%) ma zamiar utworzyć nowe miejsca pracy także poza swoim rodzimym rynkiem – mówi Barbara Górska, Dyrektor konkursu EY Przedsiębiorca Roku w Polsce. – Wielu twórców i właścicieli firmma zamiar poszukiwać młodych pracowników, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy, zarówno tych wykwalifikowanych, jak i tych bez doświadczenia. W dobie rekordowego wprost bezrobocia wśród osób młodych, deklaracja ta budzi szczególne uznanie  – dodaje Górska.

Nowe technologie dają pracę

Ponad połowa ankietowanych przedsiębiorców (51%) uważa, że inwestycje w technologie wpłynęły na poziom zatrudnienia w ich firmach, a 8 na 10 stwierdziło, że pozwoliły im stworzyć nowe etaty. Według 53% badanych, nowe rozwiązania pomagają w zwiększaniu przewagi konkurencyjnej a sama technologia i możliwość pracy zdalnej pozwalają na zatrudnianie lepiej wykwalifikowanych pracowników wybranych z szerszego grona. Aż 55% przedsiębiorców chce zatrudniać osoby spoza lokalnego rynku, to o 11 pp. więcej niż w poprzednich dwóch latach. – Starają się wykorzystywać szanse, jakie dają im nowe technologie i jeśli nie są w stanie zatrudnić nikogo z lokalnego rynku, szukają pracowników za granicą. Dzieje się tak głównie za sprawą rozwoju pracy zdalnej i technologii mobilnych. Według naszego badania rozwój tego trendu dostrzegają w szczególności właścicielki firm – mówi Barbara Górska. Potwierdzają to także wyniki ubiegłorocznego badania Barometr Przedsiębiorczości 2013 przeprowadzonego przez EY Polska wśród uczestników XI polskiej edycji konkursu Przedsiębiorca Roku. Zdaniem połowy ankietowanych (51%), nowe technologie stanowią kluczowy element prowadzenia działalności. 

Lokalny patriotyzm i optymizm

Poprawiająca się sytuacja w gospodarce wpływa na nastroje przedsiębiorców. 47% badanych ufa w bardzo dużym, dużym stopniu w pozytywny scenariusz dla światowej gospodarki, a 46% wyraża częściowe zaufanie. Najbardziej optymistyczni są przedsiębiorcy z Euroazji i Afryki (EMEIA). 63% z optymizmem patrzy w przyszłość, a ponad 65% chce zatrudniać za granicą. – W chwili gdy globalna gospodarka wychodzi z kryzysu, przedsiębiorcy ze wszystkich regionów chcą zwiększać zatrudnienie. Szczególnie obserwujemy to w Europie, Środkowym Wschodzie, Indiach i Afryce. Firmy z tych regionów szukają wykwalifikowanych kadr poza rynkami lokalnymi. Być może jest to ich odpowiedź na brak wystarczających zasobów na miejscu. To jest element globalnego wyścigu po talenty – mówi Maria Pinelli odpowiedzialna za obszar Strategicznych Rynków Wzrostu w EY. Co ciekawe, przedsiębiorcy są jeszcze bardziej optymistyczni kiedy pytani są o perspektywy dla rynków lokalnych, z których się wywodzą. 61% badanych ufa lub bardzo ufa w coraz wyższy wzrost gospodarczy na swoim rynku.

 

Trwa 12. edycja Przedsiębiorcy Roku. Założyciele firm mogą zgłaszać swoje kandydatury do tego tytułu do 15 czerwca na stronie www.przedsiebiorcaroku.pl

 

O badaniu EY Global Job Creation Survey

W 2014 roku miała miejsce trzecia edycja badania EY Global job creation survey. Badanie oparte jest na grupie 243 finalistów światowego konkursu EY Przedsiębiorca Roku z poprzednich edycji. Ankieta została przeprowadzona w kwietniu 2014 roku. 

O badaniu EY Capital Confidence Barometer

Badanie EY Barometr Nastrojów Menedżerów (Capital confidence barometer) przeprowadzane jest na grupie 1600 menedżerów z dużych firm reprezentujących różne branże na całym świecie. Celem Barometru jest pokazanie nastrojów i oczekiwań menedżerów wobec perspektyw gospodarczych. Określa też trendy i praktyki w strategicznym zarządzaniu kapitałem w poszczególnych branżach. To jest 10. edycja badania.

O badaniu Barometr Przedsiębiorczości 2013

Badanie zostało przeprowadzone w ramach 11. polskiej edycji konkursu EY Przedsiębiorca roku 2013 na grupie 47 uczestników.

O firmie EY

EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne. Nasza wiedza oraz świadczone przez nas najwyższej jakości usługi przyczyniają się do budowy zaufania na rynkach kapitałowych i w gospodarkach całego świata. W szeregach EY rozwijają się utalentowani liderzy zarządzający zgranymi zespołami, których celem jest spełnianie obietnic składanych przez markę EY. W ten sposób przyczyniamy się do budowy sprawniej funkcjonującego świata. Robimy to dla naszych klientów, społeczności, w których żyjemy i dla nas samych.

Nazwa EY odnosi się do firm członkowskich Ernst & Young Global Limited, z których każda stanowi osobny podmiot prawny. Ernst & Young Global Limited, brytyjska spółka z odpowiedzialnością ograniczoną do wysokości gwarancji (company limited by guarantee) nie świadczy usług na rzecz klientów.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na www.ey.com/pl 

Załączniki komunikatu