Raporty i ekspertyzy

Mazda najlepszą marką w opinii dealerów samochodowych – wyniki 9. „Badania satysfakcji dealerów samochodowych”

07 czerwca 2016

  • Share
Mazda najlepszą marką w opinii dealerów samochodowych – wyniki 9. „Badania satysfakcji dealerów samochodowych”

Dwie japońskie marki znalazły się na czele 9. „Badania satysfakcji dealerów samochodowych”. Mazda i Toyota zdobyły odpowiednio pierwsze i drugie miejsce w projekcie realizowanym przez DCG Dealer Consulting, pod patronatem merytorycznym firmy doradczej EY. Na podium znalazła się także koreańska KIA. Wyniki potwierdzają dotychczasowe mocne pozycje poszczególnych marek i stabilność zaufania dealerów do importerów. Celem badania, prowadzonego corocznie od 2007 r., jest analiza partnerskich relacji na linii dealer-importer. Patronat nad projektem objęły: Związek Dealerów Samochodów oraz Polska Izba Motoryzacji.

Ocena satysfakcji dealerskiej obejmowała trzy obszary, które miały wpływ na stanowisko nt. współpracy z importerem. Pierwszy z nich, mający najmniejszą wagę, stanowiła ocena produktów oferowanych przez importera i ich jakość, niezawodność, dostępność oraz konkurencyjność oferty rynkowej z punktu widzenia klienta. Drugi, najistotniejszy obszar obejmował współpracę związaną ściśle z polityką importera jako przedstawiciela międzynarodowego koncernu. Wzięto tu pod uwagę takie elementy jak atrakcyjność umowy dealerskiej, ocenę dochodowości prowadzenia stacji, konkurencyjność strategii rynkowej czy podejście do prowadzenia biznesu. Ostatni, trzeci obszar obejmował ocenę importera jako firmy, która funkcjonuje na polskim rynku, zatrudnia konkretnych ludzi na określonych stanowiskach, prowadzi własną politykę rynkową i posiada własną, specyficzną kulturę organizacyjną.

– Tegoroczne wyniki w zdecydowany sposób pokazują pozytywny trend wzrostowy, jeśli chodzi o poziom satysfakcji dealerskiej. Co prawda średni poziom jakości współpracy wzrósł stosunkowo niewiele: z poziomu 3,34 do 3,36, jednakże z 26 sklasyfikowanych marek aż 17 uzyskało wyższe oceny. Pokazuje to, że poprawa jakości współpracy występuje w znacznej większości marek, a bardziej widoczny wzrost średniego wyniku nie jest generowany jedynie przez spektakularne wahania – komentuje wynik badania Leszek Lerch, Partner EY i Lider Grupy Doradztwa dla Branży Motoryzacyjnej w Polsce. – W tegorocznym badaniu nie odnotowaliśmy aż tak spektakularnych wahań w ocenach poszczególnych marek jak w roku ubiegłym. Da się wręcz zauważyć, że wyniki utrwalają dotychczasowe pozycje poszczególnych marek – zauważa.

 Automotive raport_draft_Page_06.jpg

Już trzeci raz z rzędu dwie japońskie marki uplasowały się na samym szczycie zestawienia. Mazda, z rekordowym w historii wynikiem 4,44, utrzymała pozycję lidera, zaś miejsce drugie ponownie przypadło Toyocie z wynikiem 4,33. - Warto zaznaczyć, że nota Toyoty to wynik, który jeszcze w 2015 r. dałby marce z Japonii zwycięstwo w badaniu. Kolejne miejsca zajęły, również ocenione powyżej 4,00 KIA oraz Subaru. Druga marka po zeszłorocznym, spektakularnym awansie aż o dziesięć pozycji, zdołała utrzymać w tej edycji wysoką 4. lokatę – podkreśla Krzysztof Romański, Partner w DCG Dealer Consulting. – Wśród piętnastu najlepiej ocenianych marek w TOP 15 noty importerów są coraz bardziej stabilne. Na uwagę zasługuje wzrost oceny koncernu Renault i obu jego marek: Renault i Dacia, które odnotowały awanse o pięć i cztery pozycje. W Grupie Volkswagena niewielki wzrost odnotowało Audi oraz Volkswagen, spadki zaś Skoda oraz SEAT. Na niższym poziomie niż przed rokiem dealerzy ocenili także współpracę z Mercedesem oraz Suzuki. Niewielkie wzrosty odnotowały Opel, Ford oraz Fiat. Pierwszą piętnastkę zamyka w tym roku, awansujący o trzy pozycje Volkswagen – wyjaśnia ekspert.

Automotive raport_draft_Page_07.jpg

9. „Niezależne Badanie Satysfakcji Dealerów Samochodowych” zostało przeprowadzone w okresie kwiecień-maj 2016 r. Wzięli w nim udział właściciele, a także osoby zarządzające stacjami dealerskimi sprzedającymi samochody osobowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. W badaniu uzyskano 372 ankiety 26 marek następujących marek: Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroen, Dacia, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Jeep, KIA, Lancia, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Skoda, Subaru, Suzuki, Toyota, Volkswagen oraz Volvo.

O firmie EY

Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne. Na całym świecie EY zatrudnia ponad 212 000 pracowników, których łączą wspólne wartości i przywiązanie do dostarczania klientom wysokiej jakości usług. Misją EY jest ciągłe usprawnianie rzeczywistości wyrażające się w haśle „Building a Better Working World”. Firma pomaga swoim pracownikom, klientom i społecznościom, w których funkcjonuje wykorzystać ich potencjał.

EY ma biura w ponad 150 krajach dzięki czemu może wspierać klientów w niemal każdym zakątku świata. W Polsce ma ponad 1800 specjalistów pracujących w 7 biurach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu. Na lokalnym rynku EY wielokrotnie nagradzano tytułami najlepszej i najskuteczniejszej firmy doradztwa podatkowego wg. rankingu Dziennika Gazety Prawnej. Firma wygrywała również Ranking Audytorów Rzeczpospolitej.

EY angażuje się w działania na rzecz promocji przedsiębiorczości. Od 14 lat zaprasza kandydatów do startu w polskiej edycji konkursu Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują nasz kraj w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo.

Jednym ze społecznych zobowiązań EY jest też innowacyjny projekt z zakresu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu o nazwie Sprawne Państwo. Jest to program mający na celu podniesienie efektywności i polepszenie skuteczności działania administracji publicznej w Polsce.

EY to także jeden z najlepszych pracodawców w Polsce. Przez trzy lata z rzędu (2012, 2013, 2014) firma otrzymywała tytuł „Idealnego Pracodawcy” według Uniwersum. Również trzykrotnie zajmowała pierwsze miejsce w badaniu „Pracodawca Roku® prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na www.ey.com/pl

O DCG Dealer Consulting

Firma powstała w 2008 r. jako pierwszy w Polsce podmiot pragnący zapewnić dealerom samochodów pełną i kompleksową pomoc consultingową. W ramach swojej działalności współpracuje z bardzo wieloma wyspecjalizowanymi firmami i kancelariami, aby zapewnić jak najbardziej profesjonalną jakość usług, dzięki połączeniu znajomości rynku dealerskiego ze strony DCG i poszczególnych dziedzin doradztwa ze strony firm partnerskich.

Oprócz działalności doradczej DCG Dealer Consulting wydaje także miesięcznik Dealer, organizuje coroczną konferencję dla największych polskich dealerów Forum TOP50 oraz prowadzi działalność szkoleniową w zakresie problemów prawnych i ekonomicznych polskiego rynku dystrybucji samochodów i usług serwisowych.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na www.dealerconsulting.pl