Raporty i ekspertyzy

Japońskie koncerny samochodowe najlepiej współpracują z dealerami

30 czerwca 2014

  • Share
Japońskie koncerny samochodowe najlepiej współpracują z dealerami

3,30 - taką ocenę wystawili właściciele salonów importerom aut w pięciostopniowej skali. To o 0,11 punktu mniej niż przed rokiem - wynika z VII Niezależnego Badania Satysfakcji Dealerów Samochodowych przeprowadzonego przez DCG Dealer Consulting pod patronatem merytorycznym firmy doradczej EY. Najbardziej zadowoleni ze współpracy z koncernem motoryzacyjnym są dealerzy marek japońskich – Mazdy i Toyoty. Trzecie miejsce zajęło Volvo – zwycięzca rankingu w roku 2013.

Badani właściciele salonów oceniali współpracę z importerami aut na 3 płaszczyznach: produkt, polityka importera oraz centrala firmy. - Na nieco gorszy niż przed rokiem wynik wpłynęły importerskie programy aut używanych, które znalazły się jako oddzielna pozycja w tegorocznym formularzu. Dealerzy ocenili je średnio zaledwie na 2,41. Drugim czynnikiem było wprowadzenie oceny wysokości narzucanych standardów importerskich, zamiast, jak do tej pory, jakości sprzedawanych aut – tłumaczy Krzysztof Romański, Partner w DCG Dealer Consulting.

Wykres1b.jpg

Zmiany w pierwszej trójce

W klasyfikacji generalnej Top15 pierwsze miejsce zajęła Mazda, która awansowała o cztery pozycje. Średnia ocen dealerów tej marki wyniosła 4,05. Tuż za nią uplasowała się Toyota. Na trzecie miejsce z pierwszego, po trzech latach, spadło Volvo. Największy awans w tym roku, bo aż o 13 oczek, zanotowała Dacia. Także Renault - druga marka francuskiego koncernu - poprawiło swoją pozycję o 10 miejsc. W tegorocznym zestawieniu Mercedes zajął najniższe – 8. miejsce w historii rankingu. Opel z kolei, sklasyfikowany na 9. pozycji, osiągnął tym samym najwyższą dla siebie lokatę. – W tegorocznym rankingu wyraźnie wybija się Mazda, która przoduje zarówno jeśli chodzi o ocenę standardów importerskich i etyki działalności biznesowej importera jak i  wzrost dochodów w ubiegłym roku. W pierwszej 15 nie znalazły się takie marki, jak Nissan, Lancia, czy Suzuki. BMW nie udało się w tym roku wrócić do tej klasyfikacji, po tym, jak w ubiegłym roku zanotowała ogromny spadek w rankingu – mówi Leszek Lerch, Partner w Dziale Audytu, EY. W badaniu wzięło udział 26 dealerów samochodów – w sumie reprezentowali ponad 1/3 polskiego rynku. – Takie coroczne „sprawdzam” weryfikujące  jakość współpracy na linii importer - dealer jest bardzo ważne nie tylko w relacji B2B. To, jak sprawnie działa ten tandem przekłada się bezpośrednio na poziom obsługi klienta końcowego. W ubiegłym roku w Polsce sprzedano nieco ponad 330 tysięcy nowych aut i przy każdej takiej transakcji jakość obsługi ma kolosalne znaczenie – podsumowuje Krzysztof Romański, Partner w DCG Dealer Consulting.

Wykres2b.jpg

O Badaniu Satysfakcji Dealerów Samochodowych

Badanie zostało przeprowadzone od 15 marca do 15 maja 2014 roku na grupie właścicieli i osób zarządzających stacjami dealerskimi. Łącznie przeprowadzono 376 ankiet od dealerów 26 marek samochodów do 3,5 tony – co stanowi próbę 34% badanych dealerów.

O firmie EY

EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne. Nasza wiedza oraz świadczone przez nas najwyższej jakości usługi przyczyniają się do budowy zaufania na rynkach kapitałowych i w gospodarkach całego świata. W szeregach EY rozwijają się utalentowani liderzy zarządzający zgranymi zespołami, których celem jest spełnianie obietnic składanych przez markę EY. W ten sposób przyczyniamy się do budowy sprawniej funkcjonującego świata. Robimy to dla naszych klientów, społeczności, w których żyjemy i dla nas samych.

Nazwa EY odnosi się do firm członkowskich Ernst & Young Global Limited, z których każda stanowi osobny podmiot prawny. Ernst & Young Global Limited, brytyjska spółka z odpowiedzialnością ograniczoną do wysokości gwarancji (company limited by guarantee) nie świadczy usług na rzecz klientów.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na www.ey.com/pl