Raporty i ekspertyzy

Raport EY: Zdaniem 43% polskich respondentów korupcja w biznesie to zjawisko powszechne

14 maja 2015

  • Share
Raport EY: Zdaniem 43% polskich respondentów korupcja w biznesie to zjawisko powszechne

Coraz większa presja na wyniki oraz niestabilność gospodarcza przyczyniają się do wzrostu nadużyć i korupcji w biznesie. Jak wynika z tegorocznego Badania Nadużyć Gospodarczych EY aż 61% respondentów z rynków szybkiego wzrostu (w tym z Polski) uważa, że takie zjawiska są rozpowszechnione. Badanie przeprowadzono w 38 krajach regionu EMEIA (Europa, Bliski Wschód, Indie i Afryka) wśród 3800 przedstawicieli największych firm.

Wnioski z badania wskazują, że presja na generowanie wzrostu w połączeniu z niestabilnością gospodarczą oraz wahaniami cen na rynkach, a także sankcje gospodarcze skłaniają zarządzających do podejmowania bardziej ryzykownych działań. 57% respondentów w regionie EMEIA przyznało, że jest pod zwiększoną presją na wyszukiwanie nowych możliwości osiągnięcia wzrostu w swoich firmach, a co piąty respondent uważa, że zgodność z prawem i procedurami przeszkadza w prowadzeniu biznesu.

Usprawiedliwiona korupcja?

Co więcej, podatność na nadużycia i korupcję w firmach, zdaniem respondentów, może być uzasadniona. Aż 46% polskich respondentów przyznało, że praktyki korupcyjne, takie jak oferowanie upominków, gotówki lub zapewnienie rozrywki, znajdują uzasadnienie, jeśli pomogą firmie przetrwać na rynku. Wynik ten jest istotnie wyższy od średniej (34%) dla wszystkich krajów objętych badaniem.

Co ciekawe, jedna piąta polskich menedżerów byłaby skłonna wręczyć upominek, co czwarty menedżer zaoferowałby gotówkę, a 23% zapewniłoby rozrywkę w celu zdobycia lub utrzymania relacji biznesowych.

Kierownictwo pod presją – kolorowanie wyników

Zdaniem 37% uczestników badania często występującym zjawiskiem są nieprawidłowości i zniekształcenia w sprawozdaniach finansowych, zaś menedżerowie nierzadko chcą raportować dobre wyniki za wszelką cenę. Negocjują rabaty ze wsteczną datą lub dążą do wcześniejszego ich księgowania. Ponadto, wymagają od dostawców opóźnionego terminu płatności lub po prostu celowo fałszują wynik finansowy. Niepokojące jest, że w Polsce aż 32% respondentów uważa, że praktyki takie mogą być uzasadnione, jeśli pozwolą na przetrwanie spowolnienia. 

Co trzeci polski ankietowany przyznał, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy w jego firmie miało miejsce zniekształcenie danych finansowych. Wynik ten uplasował Polskę na niechlubnym 11. miejscu spośród wszystkich 38 krajów, w których przeprowadzono badanie.

(Nie)przygotowanie firm do zwalczania nadużyć

Aż co piąty respondent uważa, że zgodność z prawem i procedurami jest przeszkodą w dążeniu do wzrostu i może zaszkodzić konkurencyjności firmy. Taką opinię podzielają również ankietowani w Polsce (22%).

Dwie piąte wszystkich respondentów (42%) twierdzi z kolei, że w ich firmach nie ma polityk antykorupcyjnych lub po prostu nie wiedzą o ich istnieniu, a 36% nigdy nie uczestniczyło w szkoleniach z zakresu przeciwdziałania korupcji. O ile 44% polskich uczestników badania wskazało, że ich firmy posiadają politykę antykorupcyjną, tak już tylko 26% przyznało, że zarządy podejmują działania wobec pracowników, którzy polityki tej nie przestrzegają. Co więcej, tylko 30% menedżerów wyższego szczebla komunikuje i podkreśla znaczenie działań prewencyjnych. W tym zestawieniu Polska znalazła się na przedostatnim miejscu.  

Mariusz Witalis, Partner w Partner w Dziale Zarządzania Ryzykiem Nadużyć EY: - Wyniki tegorocznej edycji badania wyraźnie pokazują, że część menedżerów, postępując nieetycznie wybiera pozornie szybszą drogę do sukcesu. Fałszowanie wyników, a także niedostosowanie firm do wymogów prawa mogą mieć jednak zgubne skutki. Praktyka pokazuje, że większość nadużyć prędzej czy później wychodzi na jaw, a ich koszty są wówczas znacznie wyższe od kosztów działań prewencyjnych – podsumowuje.

 

O Badaniu Nadużyć Gospodarczych EY 2015

Badanie przeprowadzone było w 38 krajach regionu EMEIA, obejmującego Europę, Bliski Wschód, Indie i Afrykę. Wzięło w nim udział 3800 respondentów, wśród nich byli przedstawiciele kadry kierowniczej największych firm, menedżerowie wyższego szczebla, pozostali menedżerowie oraz pracownicy firm. Rozmowy były anonimowe, odbyły się bezpośrednio lub online, w lokalnym języku respondentów.  

 

O dziale:

Dział Zarządzania Ryzykiem Nadużyć EY świadczy usługi w zakresie wykrywania i badania nadużyć gospodarczych, doradztwa w zakresie AML (przeciwdziałaniu praniu pieniędzy) oraz pomocy w zapobieganiu powstawaniu nadużyć, a także doradztwa w sprawach spornych. Posiada największy i najbardziej doświadczony w Polsce zespół praktyków (liczący blisko 40 osób), którzy w ciągu ostatnich 10 lat zrealizowali około 400 projektów związanych z wykrywaniem oraz przeciwdziałaniem nadużyciom. Dział posiada ekspertów w trzech biurach EY w Polsce: w Warszawie, Katowicach i Krakowie.

Więcej informacji:  www.blog.ey.pl/audytsledczy 

O firmie EY

EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne. Nasza wiedza oraz świadczone przez nas najwyższej jakości usługi przyczyniają się do budowy zaufania na rynkach kapitałowych i w gospodarkach całego świata. W szeregach EY rozwijają się utalentowani liderzy zarządzający zgranymi zespołami, których celem jest spełnianie obietnic składanych przez markę EY. W ten sposób przyczyniamy się do budowy sprawniej funkcjonującego świata. Robimy to dla naszych klientów, społeczności, w których żyjemy i dla nas samych.

Nazwa EY odnosi się do firm członkowskich Ernst & Young Global Limited, z których każda stanowi osobny podmiot prawny. Ernst & Young Global Limited, brytyjska spółka z odpowiedzialnością ograniczoną do wysokości gwarancji (company limited by guarantee) nie świadczy usług na rzecz klientów.

Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na www.ey.com/pl